Thursday 8 March 2012

Semoga masih ada sinar

Semalam saya didatangi oleh seorang pelajar yang sering ponteng sekolah.

"Cikgu, saya nak berhenti sekolah!" Ujar pelajar tersebut.

"Kenapa?" Saya terkejut juga dengan khabaran itu.

"Saya dah kena halau keluar dari rumah oleh ibu bapa saya."

"Ibu bapa halau mesti ada sebab tertentu, apa yang dah berlaku? Mari duduk sini dan ceritakan pada cikgu.."

"Diorang tuduh saya mencuri laptop, sedangkan pakcik saya dan abang ipar saya penagih dadah..Diorang lah yang curik, bukan saya." Terang pelajar tersebut dengan nada perlahan.

"Kamu dah jelaskan hal sebenar ke belum, dah bela diri? Saya cuba mencungkil cerita dari pelajar itu.

"Tak guna nak cakap dah, balik rumah saya tengok barang-barang saya dah masuk beg, bilik saya dah bersepah. Duit  yang saya kumpul juga pun dah habis kena ambil. Alah, ayah saya pun bukannya betul sangat. Suka berjudi.." Ceritanya lagi.

Subhanallah!! Terkejut saya mendengar cerita pelajar itu." Habis tu sekarang kamu tinggal kat mana sekarang?"Tanya saya lagi..

"Saya tinggal menumpang kat rumah kawan. Mak dia dah benarkan.Sebab tu saya nak berhenti sekolah. Saya kena kerja nak sara hidup saya. Saya pun kena bagi duit kat mak kawan saya tu."

"Cikgu akan cuba tolong kamu. Tapi kamu kena balik minta maaf dengan ibu dan ayah dulu. Walaupun kamu tak salah tapi kena minta maaf juga."

"Kamu solat tak? Tanya saya.

Menggeleng kepala. " Saya tak pernah solat. saya tak pernah dididik untuk solat"

Sekali lagi saya terkejut..saya macam terpanggil untuk menolong..tapi macamana?..saya tak mampu untuk menolongnya. Mendidik dari A-Z. Budak dah besar panjang. Lelaki pulak tu..

Tiba-tiba saya teringat seorang insan yang mungkin boleh menolong saya membantu budak ini. Seorang ustaz. Bila ditanya dengan pelajar ini, dia memang ingin ditolong. Dia sudah hilang tempat bergantung dan kabur tentang hari mendatangnya.

Apabila berhubung dengan ustaz tersebut, dia sanggup mengambil pelajar ini dan mendidiknya..betapa murninya hati insan ini..saya berdoa agar Allah memberi kekuatan dan kemudahan kepadanya untuk mendidik.

Saya harap ada sinar baru untuknya..semoga Allah melindunginya dan memberi petunjuk kepadanya untuk mendapat hidayah.
 

No comments:

Post a Comment