Tuesday 28 February 2012

Cinta

Ada orang mudah jatuh cinta, ada yang cinta sejati dan sangat setia dengan cinta dan ada juga yang tak pernah jatuh cinta..

Semalam saya terpandang dua orang pelajar lelaki dan perempuan yang pada pandangan saya sedang dilamun cinta... si perempuan seperti merajuk dan si lelaki seperti sedang memujuk...cinta monyet budak sekolah...bukan ke mana pun..seingat saya kawan-kawan sekolah saya dulu yang bercinta pada zaman sekolah hanya dua pasangan sahaja yang bernikah..yang lain kebanyakannya putus hubungan selepas tamat persekolahan. Sebab tu diistilahkan sebagai cinta monyet.. agaknya sinonim dengan monyet yang suka melompat-lompat.


Tadi saya mendengar kisah cinta seorang suami kepada isteri sehingga meminggirkan ibu bapa sendiri macam cerita si Tanggang..dulu kisah itu kisah dongeng tetapi realitinya kisah sebegitu memang berlaku dalam masyarakat kita. Cinta itu sebenarnya suci cuma manusia yang mengotorkannya.

Dalam satu hadith disebut “Cinta kamu pada sesuatu membuat matamu buta dan telingamu tuli. Cinta Allah dan Rasul sahaja yang tidak begitu” kerana cinta kepada Allah jugalah terhasilnya para ulama dan wali Allah seperti diceritakan dalam kisah Rabiatul Adawiyyah dan Syed Muhyiddin yang sangat cintakan Allah.

Bagaimana kita ingin hidupkan rasa cinta kita kepada Allah..?
Saya sendiri juga sering bertanya kepada diri sendiri bagaimana ingin menghidupkan perasaan cinta yang mendalam kepada Allah dan Rasulullah. Bila difikirkan dan direnungkan saya dapat merasakan kadang-kadang perasaan itu terlalu kecil dalam diri ini. Terlalu kecil...walaupun keinginan untuk mencintai itu begitu tinggi..dan saya ingin Allah dan rasulullah mencintai saya jua..

Untuk mendalami cara untuk menghidupkan cinta kepada Allah boleh masuk ke

Insyaallah......


No comments:

Post a Comment