Tuesday 21 February 2012

Macam-macam hal

"Hari ni ada budak baru masuk. I suruh penyelaras masukkan kat kelas u..budak ni sepatutnya form 5 tapi tak belajar setahun." Bos saya menegur saya yang asyik menulis surat amaran ketidak hadiran pelajar.

`Oh ya ke..? okey nanti saya uruskan pelajar tu.."

Hari sebelum itu..di tapak perhimpunan..

"Muhammad A..... bin A.... sila jumpa saya selepas perhimpunan" umum salah seorang pentadbir sekolah..

Selepas perhimpunan.

"Muhammad A...., mulai hari ini kamu masuk ke kelas 4 Setia dengan bersyarat. Satu sahaja kesalahan kamu akan diambil tindakan". Suara penyelaras tingkatan terdengar di telinga saya.. Akan masuk kelas saya lah tu..pelajar tu memang banyak kes..

Hari sebelum itu lagi...kejadian ini berlaku di pejabat sekolah..

Kringgggggg!!!! Telefon pejabat berdering.. Pembantu pejabat menyambut panggilan tersebut dan memanggil saya untuk menjawab panggilan..

"Hello cikgu... saya saudara jauh kepada pelajar bernama ..... pelajar baru masuk sekolah ni.. saya hairan kenapa sekolah terima pelajar ni..sekolah lain semua tak nak terima pelajar ni.. budak ni kes polis.."suara seorang wanita kedengaran dihujung talian.

Minggu sebelum itu di dalam kelas 4 Setia

4 orang pelajar tiada dalam kelas sewaktu saya masuk ke kelas waktu ke 9 iaitu waktu terakhir pada hari tersebut.

"Cikgu, hari ni ada pelajar baru masuk", bagitahu ketua kelas semasa saya sedang membelek-belek buku maklumat disiplin pelajar dengan muka berkerut..

"ok, mana dia? Tanya saya selepas melihat tiada muka baru di dalam kelas tersebut.

" Ponteng cikgu" kedengaran suara dari belakang kelas.."hai, baru masuk dah ponteng?"

Minggu sebelum itu lagi..

"Pengumuman kepada pelajar tingkatan empat, kelas-kelas tingkatan empat akan disusun semula. Kelas 4 Tekun akan ditutup dan pelajar-pelajar kelas 4 Tekun akan dimasukkan ke kelas-kelas lain."

3 orang pelajar 4 Tekun masuk ke kelas 4 Setia..semuanya mempunyai rekod `telur ayam'..(banyak tidak hadir ke sekolah...(2 daripadanya sudah menerima amaran pertama).

Minggu sebelum itu lagi..di dalam kelas  4 Setia

" Mana buku kamu Art?" saya menegur seorang pelajar yang sedang menulis pada sehelai kertas dengan muka yang takut2.

"Tak ada cikgu, belum beli..mak saya kata tak ada duit".Ujar pelajar tersebut dengan wajah yang sukar dimengerti..

" Betul ke awak ni...ayah kerja apa?"Saya cuba menangkap keikhlasan atau kebohongan dari riak wajah pelajar tersebut.

"Polis.."

"Polis kan banyak duit juga.. "

"Banyak benda lain nak kena beli cikgu.. lagipin bapak saya jarang balik rumah" Ternampak keikhlasan pada wajahnya..

"Ok, ambil duit ni pergi beli buku. Saya menyelongkar dompet saya mengeluarkan duit. "Cikgu pun bukan orang kaya, tapi ada rezeki untuk kamu hari ni..

Dua hari sebelum itu..

"Dah beli buku nota?" tanya saya kepada seorang pelajar yang enak bersandar di meja paling belakang. Tiada buku di atas mejanya..

"mahal lah cikgu buku sekarang", duit yang saya ada cukup untuk isi minyak motor aja. Kalau saya beli buku, saya takde duit nanti nak balik rumah..nak makan lagi"


"Ilmu lebih penting, kalau tak ada ilmu pun satu hari kamu tak dapat makan juga. Ambil duit ni pegi beli buku sekarang. Lepas ni cikgu tak nak tengok lagi kamu tak ada buku..

Besoknya..
Pelajar yang sama.. "Cikgu, lapar tak?" kalau cikgu lapar saya ada kismis.cikgu makan lah..Dia menghulurkan kotak kismis kepada saya..

"Kismis ni bagus untuk kecerdasan minda.Sebelum makan selawat 3 kali, kunyah dan hisap jusnya " Saya mengambil kismis tu dan menunjukkan cara memakan kismis.

Hari ini di dalam kelas 4 Setia..

"Cikgu, janganlah buat apa-apa hari ni, penatlah cikgu," Terbeliak biji mata saya memandang pelajar yang berkata-kata.. "Keluarkan buku latihan..hari ni kita akan buat latihan pengukuhan".

Dengan muka malas mereka keluarkan buku latihan dan soalan yang telah diberi pada hari sebelumnya. Waktu ke 9 dengan cuaca yang panas menampakkan mereka berada dalam keadaan tidak selesa dan tidak fokus..ada yang bercakap-cakap. Ada yang tidur..

"Hisyam, bangun..Hisyam bin Mazlan bangun.." masih tak bangun.. "Anak Pak Mazlan..!! suara saya semakin kuat..Mazlan cuba bangun dan nampak terhoyong-hayang.. Mata masih tertutup..

"Mazlan!!!!!. Alamak ! saya tersilap panggil nama bapaknya pula..Pelajar lain yang asalnya diam terpecah ketawa mereka apabila saya tersalah sebut..

Bulat biji mata Hisyam kerana terkejut.. kelayuan wajahnya semakin hilang. Mungkin kerana ketawa kawan-kawan..

"sebelum kita jawab soalan, cikgu ingin berkongsi maklumat.. "suasa semakin hening dan menunjukkan minat untuk mendengar.

" Semalam, kawan cikgu di FB berkongsi maklumat ..." Saya memandang muka pelajar-pelajar yang semuanya memandang ke arah saya. "Dia telah ditipu kerana membeli susu bayi tiruan. Kawan cikgu nak beli susu enfalac..tetapi apabila balik rumah baru dia perasan yang susu yang dibeli adalah enfamil. Syarikat susu tu telah membungkus semula tin dengan pembalut lain. Sedangkan enfamil telah diharamkan kerana mengandungi bakteria..Adakah syarikat ini boleh dipanggil sebagai usahawan?

"Tak boleh, tak boleh pengkhianat" pelajar-pelajar menjawab soalan saya..

"Ok, apa peranan sepatutnya sebagai seorang usahawan?"

"Jual susu original cikgu".

"Bagus !! kenapa kena minum susu?.Tanya saya lagi

"Susu keperluan manusia lah cikgu..kalau tak minum macam mana bayi nak hidup..

"Bagus kamu dah menjawab soalan no 2 dan 3 hari ini. Iaitu maksud keperluan dan peranan usahawan iaitu memenuhi keperluan masyarakat dan tidak melakukan penyelewengan. Sekarang tulis semula pada buku... sesi P&P terus berlangsung dengan macam-macam cerita semasa yang dikaitkan dengan soalan..


Saya berdoa keapda Allah agar saya diberi kekuatan dan ketabahan  selagi saya bergelar pendidik terutama untuk mendidik anak-anak didik yang ternyata `kurang' dari pelbagai segi..

No comments:

Post a Comment