Wednesday 8 February 2012

Do it yourself (D.I.Y)

KL Sentral!!

Saya memang jarang ke sana. Baru-baru ni saya bersama suami dan anak-anak pergi ke sana untuk menjemput ibu bapa yang datang menaiki ERL dari KLIA.

Tiba di KL Sentral sejam awal dari ketibaan mereka. Jadi, kami masuk ke McDonalds untuk mengalas perut yang sebenarnya tak berapa lapar pun...saja-saja untuk memenuhi masa agar anak-anak tak buat perangai macam-macam..

Selepas membeli makanan kami terus mendapat tempat duduk yang baru ditinggalkan oleh beberapa wanita. Alhamdulillah. Mudah pula dapat tempat walaupun restoran makanan segera tersebut penuh dengan pelanggan. Rezeki kami..saya percaya dengan ayat amalan yang sentiasa diamalkan untuk memudahkan segala urusan..

Bersebelahan meja kami duduk dua orang lelaki berbangsa Eropah...yang sedang enak menikmati hidangan mereka..saya tak kisah pun dengan mereka sebab tiada sebarang daya tarikan untuk melihat mereka..

Disebabkan meja kami terlalu hampir, pergerakan mereka terakam juga pada pandangan mata saya..

Selesai makan, mereka mengemas sisa-sisa makanan dan mengangkat dulang menuju ke tong sampah coklat di sudut restoran tersebut..

Nah!! sekarang memang saya dah tertarik dengan mereka..bukan rupa paras tapi tindakan mereka tadi..

`Bagus kan mereka', ujar saya kepada suami yang enak menghirup kopi..

Suami saya terhangguk-hangguk setelah berpaling melihat kelakuan dua mat Eropah tadi..

`Kita pun patut buat macam tu..' `tapi jarang orang Malaysia buat macam tu termasuk kita'.sambung saya lagi. Suami saya hanya diam tanpa apa-apa hujah. Cari idea agaknya.
Entah macam mana saya rasa tersindir dengan kelakuan mereka..(saya ni nak angkat pinggan lepas makan kat kantin sekolah pun kadang-kadang malas)..

`Rasulullah memang buat semua benda sendiri' Baginda tak suruh pun Aisyah atau sahabat-sahabat nya buat kerja untuk baginda.' dengan nada rendah suami saya bersuara dan mengangkat sisa makanan kami ke tong sampah untuk membuangnya..

Mula dari saat itu saya cuba buat seperti Rasulullah..(bukan sebab mat Eropah tu).. buat sendiri..jangan jadikan orang lain hamba kita... do it yourself (D.I.Y).Insya Allah

3 comments:

  1. ya, sekali sekala ada juga saya buat. bila mood baik ... hehehe. lepas ni, nak lawan mutiarasuri pulak, saya akan buat setiap kali makan kat fast food .. mana boleh mutiarasuri lebih dari saya, kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..saya tak kisah kak normah lebih dari saya..sebab kak normah memang lebih dari saya sentiasa..lebih tinggi..saya ketot je..haha

      Delete