Saturday 10 March 2012

Kasih sehingga ke hujung nyawa

Hari ini hari Sabtu..Pagi-pagi lagi saya mencecahkan kaki ke Pasar Tani Setiawangsa, KL. Sebenarnya saya jarang ke pasar kerana biasanya suami saya yang membeli belah barang  basah dapur tapi hari ni saya pergi kerana beliau berada di luar negara.

Saya memang suka jalan-jalan kat pasar tak kiralah pasar apa pun. Pasar tani, pasar malam, pasar minggu dan paling saya suka pasar raya sebab banyak kemudahan dan lebih selesa.

Pasar tani Setiawangsa!! Abah saya panggil pasar tani orang kaya-kaya. Harga ikan paling murah RM5 sekilo dan ada ikan dijual dengan harga RM200 lebih seekor. Permintaan tinggi sebab tulah ada penawaran. Ramai yang membeli ikan berharga beratus ratus ringgit tu..wahh!! Agaknya boleh kenyang seminggu kalau makan ikan tu.

Udang galah yang dijual juga mencecah RM60 sekilo. Besar-besar udang galah tu.....nasib baik saya tak minat sangat udang kalau tak..tak tahulah, melayang lah kot RM.

Paling mengejutkan saya adalah kacang panjang.. 3 batang kacang panjang berharga RM1.50. Bagi saya mahal sebab biasa saya beli kat tempat lain RM1 tu banyak batang lah juga..

Sedang asyik memerhati barang-barang yang dijual, mata saya telah tertarik kepada sepasang suami isteri warga emas. Pada pandangan saya umur mereka mungkin telah mencecah 60 tahun ke atas.

Apa yang menarik perhatian saya adalah mereka kelihatan sangat mesra, berjalan berpegangan tangan dan terpancar kasih sayang dari redupan mata mereka. Apabila makcik itu ingin membeli buah, pakcik itu memilih buah yang ingin dibeli sambil memegang mesra bahu isterinya.

Entah kenapa, saya terfikir pula bagaimana saya apabila usia telah lanjut satu masa nanti..Saya berdoa kepada Allah agar saya seperti mereka. Kasih sayang yang tetap terpahat walaupun sudah jalan terbongok-bongkok dan pastinya wajah sudah berkedut-kedut. Insya Allah.


No comments:

Post a Comment