Tuesday 20 March 2012

Teman biasa tapi mesra

Rutin sebagai seorang guru. Pagi-pagi lagi seawal jam 7.15 pagi tugas telah bermula. Menguruskan perhimpunan pagi dan memastikan pergerakan pelajar naik ke kelas sebelum jam 7.25 pagi. Kemudian terus bergegas ke kelas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran. Kadang-kadang waktu pengajaran berterusan sehingga jam 9.30 pagi. 

Dengan alasan tidak berselera untuk bersarapan sebelum jam 7 pagi,  biasanya pukul 9.30 lah perut akan menerima makanan dan minuman. Agak zalim juga tuan punya perut. Tapi selalunya tuan punya badan akan memenangkan mulut berbanding dengan perut.

Perut dan mulut itu, perut dan mulut sayalah. Baru saya sedar yang tidak adilnya saya sebagai seorang tuan kepada mulut dan perut..(apa yang saya merepek ni?)

Pagi ini, selepas mengajar berterusan bermula jam 7.25 pagi sehingga 9.15 pagi, perut saya memang berkeroncong minta diisi. Pukul 9.30 baru saya menjejakkan kaki ke kantin untuk menjamu selera.

Kantin!!!!

Memang punya keistimewaan dan agenda yang tersendiri. Bukan sebab hidangannya.


Di sinilah kita boleh mendengar luahan kawan kita yang tension atau bermasalah dan kita sebagai kawan biasanya bertindak sebagai kaunselor atau motivator yang memberi pelbagai idea untuk teman yang kesusahan.

Di sini juga tempat  menambah dosa-dosa apabila mendengar umpatan-umpatan dan   mendapat sama sahamnya kerana tidak membela otrang yang diumpat malah kadang-kadang menambah-nambak seperti menambah lauk yang pelbagai kat kantin.

Di kantin juga tempat berkongsi cerita-cerita gembira berkaitan keluarga, kerja dan sebagainya.


Dan yang paling best, kantin adalah tempat menghilangkan kepenatan dan keserabutan otak kerana kita bertemu dengan teman-teman yang memiliki humor yang tersendiri dan mampu membuatkan teman di sekeliling ceria dan gembira.

Saya memang kagum dengan orang-orang sebegini. Memiliki ciri-ciri yang menarik dan tidak membosankan. Malah boleh membuatkan saya happy. Kata-kata yang simple tetepi tidak menyerabutkan jiwa.

Dale Carniege, seorang pakar motivasi telah membuat kajian lebih 50 tahun ke atas insan-insan yang popular mendapati antara ciri-ciri orang yang berpengaruh adalah  tidak bercakap `pasal saya' tetapi topik percakapan  lebih tertumpu kepada orang yang di sekeliling.

Menurut Dale Carniege orang yang membosankan adalah orang selalu menceritakan kelebihan diri sendiri

Selain itu, orang yang mampu menarik ramai orang yang ingin berkawan dengannya adalah orang yang sentiasa membuatkan orang lain berasa gembira dan selesa.

Cara untuk menarik ramai kawan adalah sentiasa  menunjukkan sikap prihatin dan sentiasa memuji atau mengeluarkan kata-kata manis tentang orang di samping  dan bukannya menunjukkan kelebihan diri sendiri.




No comments:

Post a Comment