Thursday 17 November 2011

Tak Hebat Ke?


Semenjak dari kecil saya selalu dengar orang kata, `perempuan lah tu bawak kereta,'  terutamanya bila tengok  kereta yang dipandu perlahan sehingga mengganggu perjalanan kenderaan lain. Betul ke orang perempuan tak tahu memandu dan betul ke orang lelaki hebat memandu?

Dua hari yang lalu saya memandu ke Bukit Gambang Resort City, Kuantan ditemani oleh rakan baik saya atas urusan kerja. Kemudian balik semula ke KL besok harinya. Saya bawak kereta perlahan je..maklumlah orang kata orang perempuan ni penakut nak bawak laju2. Memang perlahanlah (walaupun meter kereta saya menunjukkan 110km) sebab saya tengok orang lain berdesum memotong kereta saya. Kejap aje dah hilang dari pandangan. Saya rasa macam terkedek-kedek je bawak kereta. Sampai area hentian Maran, sebuah kereta yang dah remuk melintang di tepi jalan. Pemandu tu lelaki sebab semua lelaki yang berdiri tepi jalan.

Pergi lagi dalm 30KM sebuah lagi kereta jenis Honda tertonggeng dalam longkang ditepi jalan. Takde juga perempuan ditepi jalan. Beberapa orang lelaki sibuk menelefon tercegat-cegat ditepi jalan.

Saya terus perlahan kereta saya yang sememangnya dah perlahan. Dalam hati  terus berdoa supaya dilindungi Allah. Takpelah tak hebat pun asalkan selamat.

Kemudian teringat pula kisah balik kampung raya baru-baru ni, balik raya kat Kelantan, ramai yang tahu akan menempuh jem yang teruk sehingga berbelas-belas jam. Memanglah kami sekeluarga terkena. Punca jem tu adalah disebabkan oleh pemandu-pemandu yang perasan `hebat;' ni lah...memotong dari kiri jalan kemudian `mencilop' nak masuk sehingga kereta lain terpaksa brek mengejut. Tak hebat ke suami saya yang memandu secara berhemah, tidak memotong di laluan kiri dan tidak menyusahkan orang lain? Saya pun hairan juga kenapa ramai yang tidak suka menyusahkan diri sendiri tetapi menyusahkan orang lain tak mengapa.


Kepada yang akan memandu sepanjang cuti sekolah ni, hati-hati bila memandu.. Jadilah pemandu yang berhemahdan bertimbangrasa. Insya Allah Selamat

2 comments:

  1. sampai juga saya ke sini.

    ada bakat juga menulis.teruskan mutiarasari. luv u. selamat bercuti juga

    ReplyDelete
  2. Tak kira laki2 atau perempuan. Jangan jadi road hog. Guna lorong kanan utk memotong saja jangan makan angin di lorong tu.

    ReplyDelete