Monday 9 January 2012

Mulut manis!!!

Kita perlu hati-hati bila bercakap ..
Kerana setiap patah yang keluar dari mulut kita menggambarkan daya intelektual dan pemikiran kita..
Atau lebih mudah nak faham menggambarkan cerdik atau tak cerdik (bodoh) nya kita..

Daya intelektual bermaksud kemampuan kita untuk berfikir dan memahami atau akal budi...

Dari maksud-maksud di atas,  golongan intelek pula boleh dijelaskan sebagai reaksi atau jawapan dari kaum cerdik pandai iaitu golongan yang mempunyai daya berfikir yang tinggi terhadap sesuatu isu samada isu kecil atau besar. Golongan cerdik pandai ni biasanya terdiri daripada mereka yang mahir dalam bidang masing-masing atau mempunyai tahap pendidikan yang tinggi seperti memiliki ijazah kedoktorat. Golongan intelek apabila bersuara akan mengeluarkan fakta berdasarkan pemikiran analitik dan bernas jauh sekali bercakap omong kosong atau hanya melepaskan perasaan semata-mata..

Selalu kan kita dengar orang suka salahkan orang lain atau mengata, mengutuk orang ..(macam diri sendiri tu bagus sangat). Contohnya lah..selalu sangat saya terbaca di facebook , ada yang suka mengata orang lain bodoh lah sial lah..tanpa disedari yang bodoh dan sial itu adalah diri sendiri..sebab bila sentiasa membodohkan orang lama-lama diri sendiri yang bodoh (tak ke sial nama nya tu?) nauzubillah..

jadi, hati-hati bila berkata-kata..

Mulut yang manis itu adalah dari kata-kata yang manis..

walaupun pakai lipistik setebal 5 inci atau berjenama terkenal pun takkan nampak manis jika kata-kata yang tak manis dikeluarkan..

Kata-kata juga melambangkan akal budi kita...

No comments:

Post a Comment